Последнее обновление: 01.01.2017 в 20:10
Подпишись на RSS
rss Подпишитесь на RSS, чтобы всегда быть в курсе событий.

Популярное

Sorry. No data so far.

Комментарии

Присоединяйтесь к обсуждению
  • благоустроитель: За статью премного благодарен, все по делу, достаточно много кто это использует
  • бобр: Было бы интересно узнать поподробнее
  • Интерны 2014: когда-нибудь увижу нечто подобное и на своем блоге
  • стилист: Спасибо за статью оказалась очень полезной.
  • необычный: полностью поддерживаю, такие же мысли были.

Нормативи часу * Поделиться в соц. сетях Нравится

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

13 Февраль 2013 · Різне

Дьоміна Г.А. Психолого-педагогічний розвиток особистості майбутнього сім’янина: Методичні рекомендації для роботи практичних психологів. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – 70с. Другий блок “Вчимося безконфліктно спілкуватися”. Тема № 2. (90 хв.). Поделиться в соц. сетях Нравится

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

7 Март 2013

Використання методів гештальттерапії (вікова психокорекція). Кутішенко В.П., Ставицька С.О.

Кутішенко В.П., Ставицька С.О. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум: Навч. посіб. — К., 2009., 448 с.

IMG_1832ВІКОВА ПСИХОКОРЕКЦІЯ: МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ПРЕДСТАВНИКАМИ РІЗНИХ ВІКОВИХ КАТЕГОРІЙ

Практичне використання основних положень теоретичних концепцій української та зарубіжної вікової психології

Різні психологічні школи неоднаково трактують основні проблеми вікової психології, а відповідно мають свій арсенал методів та прийомів психологічної допомоги людині, що розвивається.

І. Використання методів гештальттерапії у віковій психокорекції

Допомагаючи клієнту, гештальт-психолог виходить з того, що люди витрачають свою енергію, жалкуючи за минулим, на тривоги і побоювання, пов’язані з майбутнім, замість використання її для розв’язання актуальних завдань. Важливо допомогти людині усвідомити свою потребу, зробити її більш чіткою (сформувати гештальт) і нейтралізувати, завершити її. Від клієнта вимагається переключитися з раціоналізування на переживання, де найважливішим є саме бажання і готовність клієнта прийняти сам процес актуального переживання.

Всі психотехніки, які використовуються в гештальттерапії, спрямовані на забезпечення роботи актуальної самосвідомості та психологічної підтримки особистості, зниження рівня контролю і заохочення до незалежності, виявлення психологічних блокаторів, які заважають особистісному зростанню та звільнення людини від тягаря минулих і майбутніх проблем, повернення її «Я» в світ особистісного актуального буття. Основна ціль психокорекції — допомогти людині краще зрозуміти життя теперішнє і взяти на себе відповідальність за свій життєвий шлях.

Приклади психокорекиійних вправ, шо використовуються в гештальттерапії [10].

1. Вправи на розширення усвідомлення внутрішнього і зовнішнього світу людини

Ці вправи є ефективними, оскільки вони дають можливість придбати і засвоїти новий досвід, навчитися чітко розрізняти те, що людина уявляє, і те, що реально існує.

А. Психолог просить учасника закрити очі і, дотримуючись принципу «тут і тепер», концентруватися на внутрішньому світі (стані свого тіла, внутрішніх відчуттях) чи ін. Своє усвідомлення внутрішньої зони учасник починає словами: «Зараз я відчуваю… » і далі описує свої відчуття, що виникають на поверхні шкіри, у м’язах, внутрішніх органах. Потім він розплющує очі і спрямовує свою увагу на зовнішній світ. Усвідомлення навколишнього світу також супроводжується словами: «Зараз я усвідомлюю…»» і далі йде інформація про переживання, які викликають у нього різні предмети, звуки, запахи тощо.

Б. Для усвідомлення причин виникнення різних почуттів до інших людей можна запропонувати таку вправу.

Розділяться на пари і сядьте один навпроти одного. Подумки уявіть людину, стосовно якої переживаєте негативні почуття. Визначте, що вам не подобається в цій людині і промовте це вголос партнерові навпроти, ніби він і є та сама людина. Починайте фразу зі слів: «В цій людині мені не подобається … » і закінчуйте словами: «… і тому я злюся на неї».  Потім передайте слово партнеру. Вимовляйте фрази по черзі.

В. Закрийте очі і обдумайте першу ідею, яка вам прийшла на думку. Чи бачите ви її? Чи чуєте ви її? Чи відчуваєте ви її? Яким шляхом прийшла ця ідея? Повторіть вправу декілька разів.

2. Інтеграція протилежностей.

Людина постійно стоїть перед вибором. Її переповнюють протилежні бажання і тенденції, що нерідко стає причиною виникнення внутрішнього конфлікту. Це особливо загострюється в окремі вікові періоди. Так, поєднання полярних якостей психіки особливо характерне для підліткового віку. Наприклад, у підлітків дуже часто цілеспрямованість і наполегливість поєднуються з нестійкістю й імпульсивністю, потреба в спілкуванні — з бажанням усамітнитися. Важливо, щоб клієнт усвідомив свої протилежні якості.

Методика «двох стільців». Клієнт переживає почуття провини перед матір’ю і в той самий час прагне самостійності й незалежності. Знаходячись на першому стільці, клієнт розповідає матері про свої бажання, плани, оцінки й вимоги. На другому стільці він виправдовує матір, намагається зрозуміти її, поставити себе на її місце. Клієнт навчається відрізняти реальні події від своїх фантазій, проекцій і приходить до компромісного рішення, ідентифікуючи й чітко описуючи всі ті протилежності, які були залучені в конфлікт.

3. Посилення уваги до почуттів.

Багато людей не усвідомлює своїх почуттів, коли вони починають торкатися неприємних переживань. Так, підліток, який посварився з батьками, охоче і продуктивно усвідомлює ті почуття і переживання, які реабілітують його в цій ситуації, а батьків роблять винними. Однак він часто не усвідомлює тих почуттів, які пов’язані з переживанням провини. Будь-який незавершений гештальт вимагає завершення. У людей є незавершені питання, пов’язані з іншими людьми. Найчастіше це претензії, які ніколи не були висловлені, а найчастіше невираженим почуттям є почуття провини або образи.

Приклади психокорекиійних вправ для дошкільників і молодших школярів, спрямовані на усвідомлення і розуміння своїх почуттів [6]

А. Колаж почуттів. Кожній дитині пропонується зробити, використовуючи фотографії (картинки), колаж одного з почуттів («гнів», «смуток», «щастя», «страх» тощо). Потім інші учасники групи намагаються розпізнати, яке саме почуття передає цей колаж, пояснює, яким чином кожна з картинок виражає це почуття. Якщо діти побачили в цих ілюстраціях інші почуття, їм пропонують дати свої пояснення.

Б. «Як я проявляю свої почуття». Кожна дитина складає список  способів невербального вираження почуттів. Ці відповіді використовують як відправну точку для обговорення того, як різні почуття можуть виявлятись у поведінці.

Приклади:

а) Стараюсь відмежуватися від інших, коли я почуваю…

б) Не роблю домашнього завдання, коли я…

в) Хвалюсь, коли…

г) Говорю неправду, коли я…

д) Говорю іншому, що я не буду з ним дружити, коли я…

В. Рольові ігри на емпатію. Діти розбиваються на пари і розігрують перед групою запропоновані їм рольові сценарії або, якщо захочуть, події з власного життя. Одна дитина описує ситуацію, а інша слухає, намагається вгадати почуття напарника і виявити розуміння й зацікавленість. Спостерігаючи за рольовою грою, інші члени групи розмірковують над тим, якими способами вони можуть виявляти турботу один про одного.

Засвоєння різних способів вираження емпатії допоможе дітям в майбутньому надавати підтримку один одному.

Приклади ситуацій для рольових ігор:

а) У мене вкрали велосипед.

б) Старшокласник відібрав у мене гроші на обід.

в) У мене болить живіт.

г) Я отримав гарну оцінку за диктант.

Г. «Я думаю, це сталося тому, що…» (ефективна вправа при роботі з дітьми, які пережили насильство).

Дітям пропонують перерахувати причини, через які, як їм здається, вони перенесли насильство. Наприклад, закінчити речення: «Інколи я вірю, що це моя вина, тому що… «. Завдання психотерапевта — обговорити, чому дитина почуває себе винною. Намагаючись осмислити те, що сталося, діти поступово позбавляються почуття провини та відповідальності за насильство, переборюють почуття власної безпомічності.

Наступним кроком є закінчення речень типу: «Це була не моя вина, тому що…»

Д. «Лист кривдникові». Виконуючи цю вправу, діти роблять спробу протистояти насильникові. Для одних це — можливість підготуватися до зустрічі з кривдником (якщо це член сім’ї), для інших -єдиний спосіб «поговорити» з ним. Кожній дитині пропонують написати листа цій людині, розказати про свої переживання з приводу травми і почуття, які вона відчуває до неї. Дітям дозволяють використовувати будь-які слова і вирази, зокрема лайку. Дитина сама вирішує, що робити з цим листом (читати всій групі чи тільки психотерапевту, порвати його чи показати іншому дорослому).

Приклади психокорекційних вправ для підлітків і старшокласників [10; 16].

А. Робота з мріями (фантазіями).

Вправи для роботи з уявою мають на меті допомогти учасникам ідентифікувати окремі аспекти своєї особистості, які ніколи повністю ними не усвідомлювалися.

Вправа «Старий покинутий магазин». Клієнтові пропонують закрити очі, розслабитися, а потім уявити, що пізно вночі він проходить маленькою вуличкою повз старий покинутий магазин. Вікна брудні, але якщо заглянути, можна помітити якийсь предмет. Клієнтові пропонують ретельно його розглянути, потім відійти від покинутого магазина і описати цей предмет, побачений за вікном. Далі йому пропонується уявити себе цим предметом і, висловлюючись від першої особи, описати свої почуття, відповівши на питання: «Чому він залишений у магазині? На що схоже його перебування там?» Ідентифікуючись з предметами, клієнти проектують на них свої особистісні аспекти.

Б. Прийняття відповідальності на себе.

Люди часто схильні перекладати відповідальність за свої негативні вчинки і почуття на інших. Багато хто у своїх вадах і невдачах звинувачує не себе, а інших людей або обставини. Особливо це характерно для підлітків.

Вправа «Я несу за це відповідальність». Сядьте віч-на-віч з партнером і, дивлячись йому в очі, скажіть три фрази, що починаються словами: «Я повинен» (можете зробити це з дзеркалом). Партнер, дивлячись вам в очі, на кожну вашу фразу «Я повинен» вимовляє свою фразу: «А що трапиться, якщо ти цього не зробиш? » З’явиться перелік подій. Хай партнер визначить, чи відносяться запропоновані Вами події до Вашого власного життя чи життя Ваших близьких. Якщо партнер не може цього вирішити, то нехай визначить, чи володієте Ви ситуацією, чи ні. Якщо реальна влада у Вас в руках, значить Ви можете прийняти відповідальність і замінити слова «я повинен» словами «я хочу», «я вважаю за краще «. Значення цієї вправи полягає в тому, що Ви змінюєте модальний безособовий вираз «я повинен » (а в ньому звучить не Ваша відповідальність, а відповідальність когось, кому Ви «винні») на особисте відповідальне «я хочу». Поділіться з партнером переживаннями, пов’язаними, здавалося б, з простою заміною. Усвідомлення того, що з Вами відбувається, і того, до чого Ви прагнете, допоможе Вам відчути, наскільки все у Ваших силах, і зрозуміти, що в будь-якій ситуації, у будь-якому рішенні, у будь-якому виборі останнє слово за Вами.

 

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс



К записи "Використання методів гештальттерапії (вікова психокорекція). Кутішенко В.П., Ставицька С.О." 4 комментария

Останнім часом мені декілька разів зустрічалося незнайоме слово «гештальт».
Тепер, після ознайомлення з цією статтєю, я знаю, що воно означає. Зараз все зрозуміло. Дякую авторові за корисну інформацію.

Респект-уважуха афтору!

Спасибо. Прочитал с интересом, и вообще полезный у Вас блог

Согласен, что пост получился удачным. Хорошая работа!

ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ САЙТ
Освітній психологічний сайт містить корисну інформацію (статті, методички, тести) для всіх, хто навчається та цікавиться психологією
Любое использование материалов сайта разрешено только с указанием активной ссылки на источник http://psichology.com.ua

Архивы

Счетчик

Статистика сайта