Последнее обновление: 13.02.2018 в 01:10
Подпишись на RSS
rss Подпишитесь на RSS, чтобы всегда быть в курсе событий.

Комментарии

Присоединяйтесь к обсуждению
  • благоустроитель: За статью премного благодарен, все по делу, достаточно много кто это использует
  • бобр: Было бы интересно узнать поподробнее
  • Интерны 2014: когда-нибудь увижу нечто подобное и на своем блоге
  • стилист: Спасибо за статью оказалась очень полезной.
  • необычный: полностью поддерживаю, такие же мысли были.

Савчин М. В., Василенко Л. П.  Вікова психологія: Навчальний посібник. — К.: Академвидав, 2011. — 368 с. Поделиться в соц. сетях Нравится

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

13 Февраль 2013 · ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА

Посадові обов’язки. Вивчає вплив психологічних, економічних і організаційних факторів виробництва на трудову діяльність працівників підприємства, організації, установи з метою розробки заходів з покращення їх умов праці і підвищення ефективності роботи. Поделиться в соц. сетях Нравится

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

7 Март 2013

Питання психокорекції у вітчизняній віковій психології. Кутішенко В.П., Ставицька С.О.

Кутішенко В.П., Ставицька С.О. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум: Навч. посіб. — К., 2009., 448 с.

IMG_1832V. Питання психокорекції у вітчизняній віковій психології

Практична психокорекція дітей і підлітків в українській та російській психології існує недавно. В наш час у цій сфері працюють Г.С. Абрамова, СІ. Васьківська, В.І. Гарбузов, П.П. Горностай, І.В. Дубровіна, Н.І. Пов’якель, А. Прихожан, І.А. Фурманов, Т.С. Яценко та ін. Зокрема, В.І. Гарбузов вважає, що потребують психотерапевтичної корекції діти і підлітки з такими особливостями: сором’язливі, невпевнені в собі; гіперсоціалізовані; ті, що страждають від страху отримати погану оцінку, неприхильності вчителів і однолітків; загострено сприймають невдачі в школі і в спілкуванні; фізично слабкі; ті, що переживають почуття принизливої безпорадності, а також всі нездатні себе захистити; ті, що мають психофізичний дефект або переживають почуття дефектності, вини, неприйняття іншими; діти з порушеннями у спілкуванні, замкнуті, надмірно повільні; діти з порушеннями статево-рольової ідентифікації.

При порушеннях поведінки психотерапевт використовує такі методи: метод «психотерапевтичного дзеркала», що формує здатність бачити свою поведінку, себе самого ніби збоку; метод «розгляду альтернатив — метод Гуру», коли дитині образно показують результат її дій «не туди» \і «не за тим» та обов’язково принадну перспективу дій по соціально прийнятному шляху; метод «компенсації», коли позбавленому чогось дуже важливого пропонується принадна альтернатива; метод навіювання позитивних соціалізних установок, а також метод «етичної імунізації», коли дитині або підлітку формують установки, прищепивши імунітет від негативних впливів [5].

Приклади психокорекційних вправ

А. Метод «психотерапевтичного дзеркала».

-Дитина розбила вазу, але її не лають. Батько подивився на череп’я і, розгніваний, пішов. Мати заплакала, прибрала череп’я і мовчки вийшла з кімнати. Малюк залишився один. Він побачив результат свого вчинку очима батька і матері.

— Підлітку доручили провести бесіду з групою однолітків, але вони поводяться так, як в аналогічній ситуації поводився він: розмовляють, не слухають, встають і йдуть. Підліток усвідомлює ті незручності, які він сам створює іншим.

— З підлітками говорить потерпілий, який постраждав від їхніх однолітків, говорить з гіркотою; вчителька розмовляє з підлітками, висловлюючи свої переживання так, щоб викликати співпереживання. Подію обговорюють анонімно і негативний вчинок підлітка засуджується групою. Підлітки, що провинилися, засуджують вчинок разом зі всіма. Вони бачать при такому обговоренні себе збоку, переживають почуття провини, сорому, оскільки вчинок засуджений однолітками. Це каяття, катарсис і початок здатності бачити свій вчинок очима інших. При анонімному обговоренні підліток може не впізнати себе. Але він засудить цю провину. У результаті народжується соціально позитивна установка, а це — етична імунізація.

Б. «Метод Гуру». Підлітка не може залишити байдужим перспектива його майбутнього, його доля. За аналогією з відомою казкою, йому говорять: «Підеш наліво — знайдеш колонію для неповнолітніх, підеш направо — знайдеш ганьбу, підеш прямо — знайдеш задоволення і щастя «. Сильне враження на підлітків справляє молода людина, яка досягла успіху в житті. Вона розказує їм про свої помилки в підлітковому віці, про те, як знайшла правильний шлях, і про те, як живе. Вона ні до чого не закликає, не учить, не наставляє. Вона тільки розповідає про себе. Підлітки з асоціальною поведінкою, як і всі, мріють про краще. Так, підліток не замислюється над тим, що проживе не 90, а 70 років, якщо палитиме, але з тривогою реагує на повідомлення про те, що куріння призводить — і дуже рано — до імпотенції, може бути причиною неприємного запаху з рота.

Є тибетська періодизація життя. Відповідно до неї, життя людини складається з періодів тривалістю в 12 років. Кожний новий період — це нове життя. Перший період — безтурботне дитинство, другий — навчання, третій-максимальний злет. Правильно прожитий попереній період — правильний і здоровий наступний. Неприпустимо «проспати» період або надірватися в ньому, не слід переносити рішення проблем попереднього періоду в подальший. Кожний період має своє надзавдання, обумовлюючи тим самим долю, все життя. Дитинство — це період щастя, але і період підготовки до серйозного навчання, до всього життя. В першому періоді закладаються основи особистості. Перший період — період вільного індивідуального розвитку вроджених якостей, зміцнення упевненості в собі і самостійності, адаптивності. Це період соціалізації, коли на рівні фундаментальних установок засвоюється «хочу, але цього не можна!», «не хочу, але це треба!» і «хочу, але це соромно, а тому неприйнятно!». У цих трьох фундаментальних позиціях — основи відповідальності, працьовитості, альтруїзму і моральності.

Другий період — період навчання. У ньому закладаються основи майстерності. Хто використовує цей період ефективно, той і досягає найвищих успіхів в житті, буде адаптований, здоровий і щасливий.

Третій період — з 25 до 36 років — ставить все і всіх на свої місця. Один — у 30-33 роки на коні, інший — під його копитом. У третьому періоді захищають дисертації, посідають високі посади, досягають найвищого успіху, реалізуються як батько і мати.

Про цю періодизацію розповідають підлітку, спираючись на його фундаментальні настанови. Підлітку холеричного темпераменту заявляють: «Ти воїн, дослідник, першопроходець. Ти ніколи не задовольнишся малим. Все вирішується у другому періоді життя. Колумб був холериком, і в другому періоді життя він підготував холеричний натиск і перемоги третього періоду, реалізував свої холеричні завдатки!». Підлітку сангвінічного темпераменту говорять: «Ти активний, життєлюб, у тебе сонячний темперамент. Використовуй його на благо. Наполеон був сангвініком, він підготував в другому періоді свого життя тріумф третього періоду!». Слова, звернені до підлітка флегматичного темпераменту, звучать приблизно так: «За вдачею ти відповідальний, працелюбний і наполегливий в досягненні мети. Ньютон був флегматиком. В школі він терпляче зносив насмішки і слухався вчителів. У третьому періоді він наздогнав і перегнав сангвініків «.

Підлітку-хлопчику говорять: «Сили і свіжість твого віку можна витратити на хвилинні задоволення і безплідні розмови. Але подивимося, до чого це приведе у третьому періоді. У ЗО років першим питанням двох товаришів дитинства, що зустрілися, буде: «Ким ти став?». І що ти відповіси?». Дівчаткам говорять: «Хто з вас хотів би бачити чоловіком, батьком своїх дітей порожню, нікчемну людину? «. Ніхто. «Хто хоче — найкращого, найрозумнішого? » Всі. А ви подумали про те, що на найкращого треба мати право? Треба і самому бути кращим, розумним, бути особистістю! Але таким стають або не стають у другому періоді життя «,

Зразок сценарію заняття групової психокорекції з підлітками 12-15 років [5].

Бесіда на тему «Про особистість». Про людину говорять: «Вона сильна, яскрава особистість!» — або: «Вона слабка особистість!». Що це означає? Щоб вирішити, якою особистістю є людина, дивляться, чого вона досягла, яким етичним принципам слідує, якої мети прагне, вільна вона внутрішньо і чи має почуття гідності. Якщо людина прагне до знань, самовдосконалення, якщо її етичні принципи та життєва мета викликають пошану, якщо вона цікава, внутрішньо вільна, упевнена в собі, рішуча, здатна захистити свою гідність, вона — сильна особистість.

Якщо хлопчик, дівчинка серйозно ставляться до навчання, опановують якусь іноземну мову, цікавляться мистецтвом, займаються спортом, багато читають і їхній вибір книг цікавий, якщо у них розумні друзі, якщо їх помисли шляхетні, а вчинки добрі, якщо вони авторитетні в класі, а вчителі ставляться до них з повагою, вони — яскраві особистості.

Хлопчик — пустобрех, блазень у класі, нероба, невмілий, «ні риба, ні м’ясо», його не поважають, і він сам себе не поважає, принижується перед сильними. Такий хлопчик — слабка особистість! Подумайте кожний про себе, хай подумають і Ваші батьки, яка Ви особистість.

— Уявіть собі, що Ви кандидати для виконання важливого і відповідального завдання. Ви перед відбірковою комісією. Скажіть про себе головне: стисло і точно.

— Що Ви в людині понад усе цінуєте і понад усе засуджуєте?

— Основа самоповаги людини, визнання з боку інших, запорука її успіхів і перемог, її гідної долі, гідного місця серед людей — упевненість у собі. Упевненому в собі поступаються дорогою, йому вірять, за ним ідуть. Ще раз поговоримо про те, як закріпити впевненість у собі. Ви готові до такої розмови? (Обговорення).

— Що таке самовпевненість? У всьому повинна бути міра. Знати міру — значить бути розумним. Невпевненість в собі калічить долю, але і нерозсудлива самовпевненість теж калічить долю. Самовпевнений неминуче потрапляє в біду або в смішне становище. Слід пам’ятати, що наявність сумніву при ухваленні відповідальних рішень була у всіх великих людей. Я хочу, щоб ви були упевнені в собі, але і скромні, щоб ви знали, що таке сумнів: «Чи все я врахував?»; «Чи правда на моєму боці? «; «Чи не помилився я? «; «Чи добре я все це вивчив?»; «Чи не порадитися мені з мудрим і знаючим?». Обговоримо це.

— Поставте порядкові номери відповідно до рівня значущості для вас таких потреб: смачна їжа, зустрічі з приятелями, добра книга, пригодницький фільм, касета з улюбленою музикою, модний одяг, бесіда з мудрим старою людиною, мопед, магнітофон, прогулянки на природі, свій будиночок в лісі. Тут вони просто перелічені, а Ви перепишіть їх так, щоб найважливіші для вас речі стояли попереду, а менш важливі — позаду.

Отже, Ви записали все вищеперераховане у певній послідовності, важливій для Вас. Тут йдеться про дуже важливе в характеристиці людини як особистості: про ієрархію її потреб. Які головні потреби, така і людина.

— Розкажіть, кожний по черзі, на що, на Вашу думку, Ви можете розраховувати в житті (в професії, кар’єрі, спорті).

— Хто з відомих Вам акторів (співаків, спортсменів, науковців, політичних лідерів, бізнесменів ін.) яскрава особистість? Чому? (Обговорення).

— Чи є яскраві особистості серед ваших знайомих, друзів, однокласників? Обґрунтуйте. (Обговорення).

— Пригадайте загадки на кмітливість, байки, короткі розповіді про яскравих і цікавих людей, мудрі притчі. (Обговорення).

— Скажіть собі: «Я хочу відбутися як сильна, яскрава особистість, і я відбудуся як особистість! Невпевнена в собі людина спотикається і зупиняється на самому початку шляху. Я роблю все, щоб бути впевненим у собі, розумним, сильним, вольовим, освіченим, і я буду таким, я піду цим шляхом, шляхом удач і перемог. А коли на шляху траплятимуться перешкоди, я буду їх наполегливо й упевнено долати. І ніколи я не буду самовпевненим як індик, який потрапив у юшку».

 

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс



Комментирование закрыто.

ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ САЙТ
Освітній психологічний сайт містить корисну інформацію (статті, методички, тести) для всіх, хто навчається та цікавиться психологією
Любое использование материалов сайта разрешено только с указанием активной ссылки на источник http://psichology.com.ua

Счетчик

Статистика сайта