Творчі завдання

 ІІІ. Розібрати творчі завдання

Завдання 1

На основі вивчення рекомендованої літератури дайте відповіді на поставлені нижче запитання.

В експериментальному дослідженні Е.М. Богуславської вивчалось засвоєння дітьми від 3,5 до 8 років понять про водний, наземний та повітряний транспорт в двох учбових ситуаціях:

— в дидактичній грі з картинками, що зображують різні засоби пересування;

— і в процесі бесіди із застосуванням тих же картинок.

І в одному і в іншому випадку діти знайомились з призначенням зображених видів транспорту шляхом розглядання картинок, словесних пояснень і групування картинок за певною логічною схемою.

Показниками засвоєння слугували сформовані способи узагальнення. Результати контрольних дослідів представлені в таблиці.

 

Сформовані способи узагальнення 

Вік дітей (роки)

До 5

5-6

6-7

7-8

після гри

після бесіди

після гри

після бесіди

після гри

після бесіди

після гри

після бесіди

За випадковими зовнішніми ознаками

50

25

За призначенням і способом використання

100

50

50

75

50

За логічною схемою 

50

100

50

100

100

 

На основі аналізу даних експериментального матеріалу визначте:

  1. 1.                При якій організації учбової діяльності засвоєння понять відбувалося більш ефективно?
  2. 2.                Чим можна пояснити різницю в засвоєнні знань?

 

 

Завдання 2.

Сергійко був досить розвинутим хлопчиком. До моменту вступу до школи, він міг читати, знав багато віршів. Не дивлячись на те, що Сергій пішов в школу з великою радістю, з  перших днів навчання він почав порушувати дисципліну: вертівся на уроках, не  слухав пояснень вчителя.

Поки домашні завдання представляли для нього якийсь інтерес та новизну,  він хоча і не досить акуратно, але виконував  їх. Однак, як тільки хлопчик почав відчувати труднощі в учінні, подолання яких вимагало систематичних занять, вольових зусиль, хлопчик почав одержувати погані оцінки.

Що стало причиною невдач в учінні в цьому випадку?

Як допомогти хлопчику вчитися?

 

 

Завдання 3

Керуючись знаннями  про психологічні особливості підліткового віку, запропонуйте декілька прийнятних варіантів тактовної поведінки педагога в кожній ситуації. Обґрунтуйте   свою позицію з психологічної точки зору.

Ситуації.

1. Вчитель їде в автобусі і бачить: підліток, роздратований грубим тоном жінки похилого віку, що вимагає поступитися їй місцем, не погоджується це зробити і показує вільні місця, які розміщені трохи далі від дверей.

2. Вчитель оголосив в класі конкурс на кращий малюнок. Оленка принесла самостійно виконану роботу, однак вчитель бачить, що робота слабка. Разом з тим, він бачить, що самій учениці робота дуже подобається.

3. Андрій  успішно займається грою на гітарі в музичній школі. Однак на прохання однокласників взяти участь в підготовці класу до конкурсу КВК відповідає категоричною відмовою, посилаючись на свою велику зайнятість.

4. Вчитель бачить, що один з його учнів демонстративно не працює на уроках.

Завдання 4

Прочитайте суть розвивальних вправ для підлітків та визначте їх мету.

Вправа1. Підліткам задається певна ситуація, а вони повинні придумати причини її виникнення, а також розвинути ситуації далі, щоб показати її наслідки.

Варіанти ситуацій:

  1. «Повернувшись з магазину, ти виявляєш, що двері твоєї квартири відчинені…»
  2. «Я прокинувся серед ночі і помітив якусь істоту в кутку кімнати…»
  3. «Оленка подзвонила подрузі, але по телефону їй відповів незнайомий грубий голос…».
  4. «Олексій прийшов додому в 12 годині ночі…»
  5. «Коля взяв планшет свого друга без дозволу…»

Вправа  2. Задається нескладна фраза. Потрібно запропонувати декілька варіантів речень, в яких закладена в первинній фразі думка буде передана за допомогою інших слів.

Варіанти фраз:

  1. «Нинішнє літо буде теплим».
  2. «Дівчинка прогулюється вулицею».
  3. «Я прочитав цікаву книгу» і тому под.

 

Завдання 5

Шістнадцятирічна Таня в розмові з психологом скаржиться: «Батьки мене не розуміють! Кажуть, що люблять, але хіба ж так люблять? Вічно підозри, питання: «З ким була? Де?». А недавно навіть листа мого читали потайки. І вічно критикують і сварять. Принесу 11 чи 12 балів – не похвалять, мовляв, «так треба», а за 7-ку такий  скандал влаштують!!!. І головне, що не спитають чому. Просто сварять. І що, це все від любові?»

Дайте відповіді на питання:

  1. Поясніть, в чому причина конфліктних стосунків Тані з батьками.
  2. Якими особистісними якостями повинні володіти батьки, щоб між ними та дітьми були здорові взаємини?

 

Завдання 6

Прочитайте уважно розповідь юнака і дайте відповіді на поставлені нижче запитання.

«В сім’ї у мене справи були погані. Батько часто випивав і скандалив. Коли я був маленьким, ми з мамою часто тікали з дому і ночували в сусідів…

Спочатку моє життя протікало майже так само, як і у всіх дітей мого віку, тобто до п’яти років мене водили в дитячий садок, де я якоюсь мірою виховувався. Але я це дуже погано пам’ятаю. А от з шести років моє життя круто змінилось. З дитсадка я з незрозумілих причин вибув і до школи знаходився без контролю, оскільки щоразу, коли прокидався, виявляв, що вдома я сам. Одним словом, весь день я був сам собі господар: що хотів, те робив. Батьки мої, хоча і просили сусідів, щоб приглянули за мною, але яке діло сусідам до чийогось сина?

Саме в цей час я пізнав одну сторону грошей. Біля нашого будинку знаходився гараж комбінату побутового обслуговування. Ну і там, як і в будь-якій «шарашкіній конторі», шофери і механіки любили випити. А так як робити мені було нічого, то я там весь час крутився, збирав і здавав порожні пляшки. Благо, пункт прийому склотари був поруч і пляшки там приймали які завгодно. На виручку я купляв собі конфетки і всякі інші солодощі….

Коли я перейшов до п’ятого класу, між батьком та матір’ю стався великий конфлікт і вони розлучились. Ми з мамою переїхали в інше місто, і там я ще більше «розволочився» без нагляду…

… Єдина моя претензія до мами та батька в тому, що вони надто строго мене тримали в   руках у віці від 12 до 15 років. В ці чорні для мене дні мене дуже части били ременем за зауваження вчителів і взагалі за хлопчачу поведінку. Між іншим, іноді били ні за що, просто так… Могли б просто поговорити і все  було  б добре.

Після п’ятнадцяти років мене потягнуло на вулицю до більш-менш дорослого життя. Мені хотілося піти в кіно чи на дискотеку, але мене, як і  раніше, не пускали. І от одного грудневого вечора я сказав мамі, що в школі дискотека і я хочу туди піти. Вона мені категорично відмовила. Тут я не витримав і заявив, що все одно піду. Коли я одягнувся, дорогу мені загородила мама. Ми з нею поговорили: спочатку мирно, потім на підвищених тонах. В результаті я відштовхнув її від дверей і вибіг на  вулицю.

Чому я так детально запам’ятав цей випадок? Та тому, що, як мені здається,  цей  вечір став межею, причому дуже різкою і чіткою, в мої стосунках з сім’єю. Чим далі йшов час, тим я менше слухав мамині поради і вказівки і чинив так, як вважав за потрібне».

Запитання:

  1. Які риси характеру особистості підлітка простежуються в цій розповіді?
  2. Оцініть позицію батьків у становленні і розвитку поглядів, рис характеру, ставлень їх сина.

Завдання 7

1. Наприкінці навчального року вихователька зібрала малюнки дітей за рік і на батьківських зборах доповіла, як діти зросли за цей час, які навички малювання набули, як розвинули уяву, спо­ стережливість. Особливу увагу вона звернула на малюнки дітей за задумом.

Вкажіть, який метод вивчення вікових особливостей дитячої психіки використала вихователька.

2. Який віковий період пройшла дитина, якщо наприкінці нього у неї з’явились такі психічні новоутворення, як довільність пси­ хічних функцій, самоконтроль, внутрішній план дій?

Завдання 8

1. Щоб з’ясувати, як дошкільнята вміють порівнювати предмети, дослідник запропонував педагогу старшої групи провести ди­ дактичну гру “Що спільне і що різне у них?”. Вихователька пока­ зує дітям картинки, на яких зображено різні меблі, овочі, посуд, фрукти. Потім пропонує кожній дитині порівняти вказані пред­ мети, визначити спільне і відмінності.

Яким методом вивчались особливості дитячого мислення?

2. Прокоментуйте особливості спілкування немовляти (10 міся­ців) з дорослим та розкрийте його значення для становлення па­сивного мовлення в цьому віковому періоді:

“Іграшки розкидані на підлозі. Пропоную показати ягідку, кицьку, хлопчика тощо. Прошу: “Кирюша, покажи кицьку” — показує. “Ягідку” — показує. “Ще ягідку” — показує (цих іграшок дві). “Покажи Айболита” — показує. “Покажи іншого” — шукає очима, не знаходить (іграшки розміщуються на відстані трид­цяти сантиметрів одна від одної. Один лежить до Кирюші ближ­ че ногами, інший — ближче головою. Хлопчик впізнав і показав на Айболита, який лежить ближче ногами.

Прошу Кирюшу: “Покажи ще Айболита” — показує першо­го. “Покажи іншого” — шукає очима і знову показує першого.

“Це один, а де інший?” — шукає очима. Погляд падає на іншого, але малюк не впізнає його. Я залишила його у спокої. Кирюша поповз, сів і раптом зрадів, почав посміхатися і показувати ін­шого Айболита. Тепер лялька виявилась повернутою до нього ногами, хлопчик впізнав її і пригадав прохання показати. Зно­ ву питаю: “А де другий Айболить?” — Кирюша шукає, знаходить першого, який тепер вже повернутий до нього головою, і показує пальчиком. Показує на першого, потім на другого. Потім знову на першого. На обличчі задоволення.”

Завдання 9

1.Про які дії немовляти йдеться у прикладі:

“Коля кілька разів відкривав і закривав коробочку з криш­кою, що вільно рухалася. Націлюючись кришкою на коробку, він два-­три рази вдаряв по коробці, доки не попадав і не закривав її.

Іноді для того, щоб закрити її, хлоп’я навпомацки рухало криш­кою над коробкою в бік, доки коробка не закривалась”.

2. Як можна назвати діяльність дівчинки раннього віку?

“Оля тихенько грається у куточку. Вона одягає і роздягає ляльку вже п’ять хвилин. А перед цим вона возила візок”.

Завдання 10

1. Зазначте, яка поведінкова характеристика кризи третього року життя наведена у прикладі: “Дитину кличуть з вулиці додо­му, але вона відмовляється йти. Заявивши, що кататиметься на велосипеді, продовжує кружляти у дворі, чим би її не спокушали (іграшкою, гостями, подарунками), хоча вигляд у неї сумний”.

2. Розкрийте зміст таких висловлювань про гру: “Гра є школою моралі. Але не моралі в уявленні, а моралі в дії” (Д. Б. Ельконін); “Гра — дзеркало суспільства” (Ю. Фучік).

Завдання 11

1. Прочитайте опис гри, зроблений Л. М. Толстим у книзі “Дитин­ство. Отроцтво. Юність”. Поясніть з психологічних позицій особливості поведінки Сергійка у грі.

“Гра в розбійників йшла чудово, але одна обставина мало не зіп­сувала всього. Сергійко був розбійником: наздоганяючи подо­рожніх, він спіткнувся й вдарився коліном об дерево так сильно, що я думав, що він вщент розіб’ється. Незважаючи на те що я був жандармом і моїм обов’язком було ловити його, я підійшов і співчутливо почав розпитувати, чи боляче йому. Сергійко роз­сердився на мене, стиснув кулаки, тупнув ногою і голосом, який підтверджував, що він дуже забився, закричав:

— Ну, що ж це? Після цього ніякої немає гри! Ну, чого ж ти мене не ловиш? — повторив він кілька разів, скоса поглядаючи на Володю і старшого Івана, які зображували подорожніх, підска­куючи, бігли доріжкою. І раптом, скрикнувши, голосно сміючись, кинувся ловити їх”.

2. Зазначте, який компонент психологічної готовності до навчання у школі не сформований у хлопчика:

“Миколка охоче співає, добре малює, любить фізкультуру. На час вступу до школи міг читати. Перші два тижні шкільних за­нять минули спокійно. А на третій, коли при підготовці до уроків Миколка зустрівся з труднощами, він засумував. Вдома без по­ стійної допомоги з боку дорослих не міг виконувати домашні за­вдання”.

Завдання 12

1. Поясніть твердження: “Свідомо дитина має бути підготовлена до сприймання навчання як соціально значущої діяльності, такої ж важливої, як праця дорослих” (за В. Котирло).

2. Як можна пояснити той факт, що постійні низькі оцінки, які одержує учень, поступово починають сприйматися з набагато меншими переживаннями, ніж спочатку. Чому втрачається їх мотивуючий вплив?

 

 

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

Добавить комментарий