Тема 18. “Я в ХХІ столітті”

Дьоміна Г.А. Психолого-педагогічний розвиток особистості майбутнього сім’янина: Методичні рекомендації для роботи практичних психологів. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – 70с.

Тема 18. “Я в ХХІ столітті” (70 хв.).

Мета: спрямувати старшокласників на формування вмінь планувати своє майбутнє.

Завдання: розвинути навички обговорення, оцінки ситуації, вибору засобу, прийняття рішення з метою вплинути на хід подій; зорієнтувати на розвиток упевненості у своїх силах.

Необхідний матеріал: велика дошка, крейда, приладдя для письма та малювання.

Зміст заняття:

І. Вступ.

ІІ. Вправа для емоційної розминки.

Вправа “Побажання на день” (10 хв.) [16].

Мета: дізнатись щось нове про себе; згуртувати групу; сформувати позитивний настрій на спільну роботу.

Тренер пропонує розпочати роботу з висловлювання один одному побажання та сьогоднішній день. Воно має бути коротким, одне-два слова. “Ви кидаєте м’яч тому, кому хочете побажати, і водночас висловлюєте це побажання. Той, кому кинули м’яч, кидає його наступному, висловлюючи побажання на сьогоднішній день. Будемо уважно стежити за тим, щоб м’яч побував у всіх, і постараємося нікого не пропустити”.

ІІІ. Групова взаємодія.

Вправа “Я – у ХХІ столітті” (25-30 хв.) [19].

Мета: розвинути вміння виділяти життєві цінності, критерії успіху, планувати своє майбутнє.

1. Половину дошки ділимо на три частини. Біля дошки — ведучий і бажаючий. Ведучий пропонує назвати життєві цінності, потім – цілі в житті, потім – критерії успіху. Взаємодіяти мають усі. Вчитель фіксує на дошці всі варіанти і стежить за часом. Наприклад:

Цінності Цілі в житті Критерії успіху
здоров’я отримати вищу освіту став успішним бізнесменом
сім’я створити сім’ю має машину, квартиру
робота мати свою прибуткову справу виїжджає за кордон

Кожний стовпчик заповнюється по черзі, відповіді приймаються всі, навіть в “цілях життя” може бути – пограбувати банк.

Під час роботи ведучий повинен бачити весь клас, щоб кожен хоча б погоджувальними вигуками, але взяв участь у грі. Як правило, працюють усі.

2. Наступна частина роботи – деталізація і конкретизація життєвих цілей – виконується на другій частині дошки. Реалізується за такою схемою: Що робити? Що може завадити?

Аналіз вправи “Я – у ХХІ столітті”.

Працюючи з цінностями, цілями в житті та аналізуючи шляхи їх досягнення, ми помітили спільні закономірності. Щоб досягти успіху в житті, треба мати певну освіту (необов’язково вищу), гарне здоров’я, вміти будувати стосунки з людьми. Що може завадити досягненню мети? Хвороби, захоплення наркотиками тощо. Є обставини, що не залежать від нас, але в багатьох випадках ми все ж таки можемо впливати на події та робити свідомий вибір. Оцінивши ситуацію, ми можемо передбачити наслідки своїх дій. Наприклад, загальновідомий факт: людина, котра випила вино або горілку, вже не може так добре, як у тверезому стані, керувати автомобілем, а отже, може скоїти аварію. Спираючись на це знання, кожен приймає рішення – і в його ж інтересах, щоб воно було правильним.

Кожен із вас чекає, що хтось зробить ваше життя щасливим. Але, дотримуючись цієї думки, ви звалюєте великий тягар відповідальності на ваші стосунки з майбутнім партнером. Тому надзвичайно важливо – володіти мистецтвом самоспостереження та самовдосконалення, тобто не лише розуміти, яким чином треба створювати умови для щасливого життя, а й виконувати певні дії в цьому напрямку.

Вправа “Рівень щастя” (20 хв.) [4].

Мета: зорієнтувати учнів на розвиток самовпевненості.

Рівень щастя постійно дорівнює 100%, при умові, якщо ваші думки не тяжіють до самокатування.

Займіть зручне положення. Спробуйте прислухатися до свого тіла і поволі розслабитися….. Уявіть собі своє щастя… Яке воно?.. Яке на дотик?.. Якого кольору?.. Насолодіться ним… Намагайтеся зрозуміти, що вам заважає повністю насолодитися щастям… Що загрожує?.. Занепокоєння майбутнім?.. Хвилювання щодо минулого?.. Порівняння з іншою людиною?… Що ти зробив, щоб бути самодостатнім та щасливим?… Що ти маєш зробити?… Запитай себе і ти отримаєш відповідь.

Тепер склади список того, за що ти можеш подякувати долі на сьогоднішній день. Простежте, щоб до нього було включене все, варте подяки.

Обговорення: “Що ви відчували, коли уявляли своє щастя? Що ж треба зробити, щоб бути щасливою людиною?”

Вправа “Минуле – сьогодення – майбутнє” (5 хв.) [18].

Мета: дати можливість учасникам відпочити та усвідомити свій життєвий шлях.

Тренер пропонує кожному учаснику намалювати відрізок прямої лінії та розділити його на три частини, які відповідатимуть минулому, сьогоденню й майбутньому. Позначити, де учасник знаходиться на цей час (яка частина життя вже пройдена, яка – попереду). Поділитися своїми думками, написавши коротко (умовно) або намалювавши символічно під відрізками відповідних частин, що відбувалося в дитинстві, що нині, чого хочеться в майбутньому (цілі, мрії). Учасники можуть обмінюватися малюнками або коротко виступати усно.

ІІІ. Підсумки заняття.

Сьогодні ми обговорювали ваші цілі на майбутнє, чого ви хотіли б досягти і що для цього необхідно зробити в найближчі 10 років. Але 10 років – немалий період життя. Особливо для вас, це будуть найбурхливіші роки вашого життя – це період вашого самостійного становлення. Те, як ви проживете ці 10 років, визначить наступні 50 років вашого дорослого життя. Але не забувайте цінувати кожну хвилину вашого життя.

IV. Прощання.

Я хочу, щоб ви змогли зробити своє доросле життя щасливим, повноцінним та гармонійним. Я не хочу, щоб ви робили фатальні помилки в приватному житті. Я не хочу, щоб ви померли в молодому віці від СНІДу або внаслідок нещасного випадку, особливо тоді, коли цього можна уникнути. Я бажаю вам стати успішними, благополучними та щасливими Людьми. Успіхів вам!

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

Добавить комментарий