Тема № 10. Відповідальність у житті

Дьоміна Г.А. Психолого-педагогічний розвиток особистості майбутнього сім’янина: Методичні рекомендації для роботи практичних психологів. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – 70с.

Четвертий блок “Відповідальність у житті”. Тема № 10. (90 хв.).

Мета: спрямувати старшокласників на свідому активно-позитивну діяльність.

Завдання: розвинути здатність до групового прийняття рішень та допомогти учням усвідомити свою відповідальність.

Необхідний матеріал: папір, олівці, ножиці, тексти та малюнок до вправи “Зіпсований телефон”.

 

Зміст заняття:

І. Привітання.

1. Гра Струм (1 хв.) (див. заняття 1).

2. Уточнення самопочуття кожного учасника (5 хв.).

ІІ. Вправи для емоційної розминки.

1. Знайомство.

Вправа “Візитка сусіда” (7 хв.) [18].

Мета: сприяти знайомству учасників; згуртувати групу; сформувати позитивний настрій на спільну роботу.

Учасники розташовані на стільцях колом, мають вільний доступ до канцелярських приладів. Тренер пропонує кожному зробити графічне зображення візитки для свого сусіда ліворуч і представити його всій групі.

2. Оголошення тренером теми та мети заняття.

3. Емоційна розминка.

Вправа “Моя внутрішня тварина” (10 хв.).

Мета: розвинути невербальні засоби спілкування; збагатити вміння виразити себе.

Учням пропонують уявити себе якоюсь твариною. Кілька хвилин із закритими очима кожний залишається наодинці зі своєю внутрішньою твариною, уявляє, яка вона, як рухається, які звуки видає тощо.

Кожен по черзі стає в коло і ходою демонструє свою тварину, виконуючи кілька рухів, комунікабельних жестів щодо оточуючих. Учні вгадують, хто був якою твариною.

ІІІ. Групова взаємодія.

Вправа “Сила мови” (20 хв.) [16], [17].

Мета: допомогти членам групи змінити структуру своєї мови; сприяти розвитку відповідальності за власні думки, почуття, дії.

Робота в парах. Тренер пропонує сісти обличчям один до одного і сказати три фрази, починаючи кожну словами “я повинен”. Не надаючи вам зворотнього зв’язку, партнер теж вимовить три фрази, починаючи кожну словами “я повинен”. Тепер поверніться до своїх фраз і замініть у них слова “я повинен” словами “я віддаю перевагу”, зберігши незмінними інші частини. Потім вислухайте змінені фрази у твердженнях партнера.

Поділіться своїми переживаннями.

Вправа “Зіпсований телефон” (30 хв.) ідея [2], [13], [15].

Мета: навчити учнів брати відповідальність на себе під час передачі певної інформації.

Вправа проводиться у 3 етапи.

І. Учні розподіляються на кілька підгруп (мета – усі учні беруть участь) і кожна підгрупа стає в шеренгу. Тренер дає першому учню з кожної підгрупи текст на аркуші (у всіх однаковий): “Дівчина Аня, котра проживала в місті Києві, є двоюрідною сестрою дружини мого брата та стала мені чудовою дружиною, переїхала до Сімферополя” або “Низенький хлопчик з темним волоссям підвищував голос на високого хлопчика зі світлим волоссям, тому що сестра низенького хлопчика з темним волоссям наговорила грубощів брату високого хлопчика зі світлим волоссям, але тепер вони знову помирилися” (зміст може бути й іншим).

Отримавши повідомлення, кожен учень повинен пошепки передати його наступному. Порівняти перше й останнє повідомлення в кожній підгрупі. У результаті передачі повідомлення стають очевидними деякі розходження в розумінні та передачі цієї фрази. Група аналізує цей феномен.

ІІ. Декілька учнів (бажано, не менше 5 і за бажанням) виходять з кімнати. Усі інші – спостерігачі. Заходить перший учасник, тренер говорить йому невеличку фразу (можна зачитати речення з книги, газети, підручника, але бажано, щоб це був опис переживань, почуттів). Заходить другий учасник, перший повідомляє йому почуту фразу. І так кожен, заходячи, вислуховує фразу, яку йому повідомляє попередній учасник, і передає її наступному. Останній повідомляє всім почуту фразу. Ті, котрі знаходяться в кімнаті, не можуть виражати емоції стосовно почутого чи допомагати.

ІІІ. Та ж процедура, тільки замість фрази використовується малюнок. Перший учасник його розглядає і словесно описує другому, той третьому і так далі, поки останній учасник не опише його групі.

Обговорення: (підвести учнів до того, що кожен учасник несе відповідальність за передане повідомлення) “Чи змінилися зміст повідомлення та малюнку? Чому? Як можна перевірити, правду вам говорять чи ні? (наприклад, у вас є дві знайомі дівчини, Женя і Катя. Після занять Катя підходить до вас і на вухо шепоче, що вона чула, ніби Жені подобаєтеся ви. Як вам дізнатися, чи дійсно ви Жені подобаєтеся? Як можуть перекручуватися повідомлення?) Хто несе відповідальність за нечітке або неправильне повідомлення? Як дізнатися, правильне повідомлення чи ні?”

ІV. Підбиття підсумків. (10 хв.).

Висловлювання учасників по черзі щодо своїх відчуттів, вражень, побажань тренеру і групі.

V. Прощання.

Вправа Посмішка по колу (5 хв.) (див. заняття 1).

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Facebook
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Опубликовать в Яндекс

Добавить комментарий