Арт-терапевтична методика “Каракулі” (за Д.Віннікоттом)

Вперше техніка «каракулі» була розроблена і описана британським педіатром та дитячим психоаналітиком Д.Віннікоттом в 1925 році.

В даний час методика «каракулі» має багато модифікацій та описів викладених авторами: М.Бетенскі, Р.Френкель, Л.Лоуі, О.Копитін, В.Оклендер, Л.Лєбедєва, Т.Полуяхтова, П.Піскарьов, В.Суханова, О.Молчанова, Г.Дьоміна та інші.

Різноманітні варіанти методики практикуються в груповій та індивідуальній роботі з людьми будь-якого віку, починаючи з дітей трьохрічного віку.

Техніка «каракулі» сприяє оптимізації міжособистісного і внутрішногрупового спілкування, групової згуртованості, розвитку і вдосконаленню комунікативних навичок, налаштовує на прояв взаємної емоційної підтримки.

Техніка «каракулі» має діагностичну спрямованість і сприяє дослідженню людиною власних почуттів і переживань, а також зняттю м’язових, емоційних напружень, розслабленню.

Техніка «каракулі» зачіпає сферу творчого потенціалу особистості, звільняє його і тим самим сприяє особистісному зростанню людини, підвищенню її впевненості у власних можливостях.

Мета: зниження впливу стресу на людину, зняття емоційної напруги.

Матеріали: папір, олівці.

Інструкція. Намалюй будь-які лінії, які тільки хочеш.

  • А зараз я продовжу твій малюнок.
  • Хочеш продовжити малюнок ще?
  • Давай поміркуємо, на що схожі наші каракулі?
  • Домалюємо відсутні деталі.

Примітки: ведеться своєрідний діалог на папері, який може тривати до тих пір поки обидва не домовляться, що малюнок закінчено. Можна намагатися побачити в каракулях сенс, а можна просто водити олівцем по папері слухаючи себе.

Є різні варіації цієї методики:

  • Техніка «Плями, каракулі» (М.Бетенскі);
  • Техніка «Глиняні каракулі» (Р.Френкель);
  • Техніка «Каракулі» (Л.Лоуі);
  • Техніка «Каракулі і метаморфози» (О.Копитін);
  • Техніка «Каракулі Леонардо» (Леонардо да Вінчі).

Висновки. Методика «Каракулі» та всі її модифікації спрямовані на подолання в дітей емоційної нестабільності, боротьбу з їхніми страхами, а також на розвиток інших особистісних якостей.